GÓRA

Bawmy się! – Recenzja

Uważnie przyglądający się dzieciom i kreatywni wychowawcy – nauczyciele i rodzice, zauważają, że przez zabawę dziecko niejednokrotnie jest w stanie nauczyć się więcej i szybciej, niż kiedy wykorzystywane są tradycyjne metody nauczania. Gdy w przedszkolu, szkole i domu brakuje zabawy, dziecko bardzo szybko traci zapał do nabywania nowych umiejętności i przyswajania informacji. Pedagodzy podkreślają przecież już od wielu lat, iż zabawa staje się przede wszystkim ćwiczeniem, które wprowadza młodego człowieka w życie biologiczne, społeczne i kulturalne. Poprzez zabawę dziecko może zaspokoić wiele swoich potrzeb, poznaje rzeczywistość i nabywa umiejętności pozwalające na spełnianie ról, które przyjdzie mu odgrywać w codziennym życiu. Zatem szczególnie rodzice powinni zachęcać dzieci do zabawy, ukierunkowywać ich działania tak, by były pożyteczne i dawały wiele przyjemności. Propozycje takich właśnie zabaw znajdziemy w książce Anieli Cholewińskiej-Szkolik „Gdy dziecko się nudzi” (Zielona Sowa, 2011).

Autorka zauważywszy wiele korzyści wypływających z zabawy, stworzyła książkę, w której znajdziemy propozycje stu zabaw, zamkniętych w działach: Rysowanie-malowanie, Wyklejanki-malowanki, Składanki-układanki, Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia, Zabawy na dworze, Zabawa w teatr, Gotowanie i inne domowe obowiązki, Zabawy z literakami, Świat dźwięków oraz W domowym zaciszu. Dzięki takiemu podziałowi dorosły zawsze może szybko odnaleźć interesujące go zabawy i wśród wielu propozycji wybrać odpowiednią do okoliczności. Opisane zabawy, jak wskazuje na to Aniela Cholewińska-Szkolik, mogą być dowolnie modyfikowane i dostosowywane do własnych potrzeb. Przy wielu z podanych propozycji, pojawiają się wskazówki, pokazujące jak ciekawie można daną zabawę wzbogacić. Warto zwrócić uwagę także na występowanie przy opisach zabaw odpowiednich oznaczeń, wskazujących: wiek dziecka, które może w wykonywaniu danej aktywności uczestniczyć; konieczność lub brak konieczności stałego nadzorowania dziecka przez dorosłego podczas zabawy; konieczność pomagania dziecku podczas zabawy; wymóg wykorzystania specjalnie przygotowanych rekwizytów; te zabawy, które są przeznaczone dla grupy dzieci. Wszystko to razem sprawia, iż korzystanie z książki ułatwia nie tylko podział na grupy tematyczne, bo także oznaczenia pomagające w szybkim wyborze pożądanej aktywności dziecka.

„Gdy dziecko się nudzi” nie jest jedyną propozycją tego typu, jaką można odnaleźć na naszym rynku wydawniczym. Myślę jednak, iż jest to książka, która stanie obok najciekawszych. Wiele z zaproponowanych zabaw, które opisane zostały przez Anielę Cholewińską-Szkolik, czytelnicy już z pewnością znają. W przypadku propozycji już znanych, pojawiają się wskazówki, które pokazują kreatywne możliwości na wzbogacenie zabawy. Atutem książki jest z pewnością to, iż proponowane zabawy wszechstronnie rozwijają dzieci, zaś rekwizyty, które do tych aktywności są potrzebne, znajdą się w każdym domu. Wiele z zabaw nie wymaga udziału dorosłego, co pozwala rodzicom na wykonywanie własnych obowiązków, przy jednoczesnym zaangażowaniu najmłodszych w inspirujące i rozwijające czynności. Choć zachęcam do uczestniczenia dorosłych we wszystkich zabawach, pamiętając o tym, jak dużą wartość ma wspólne przebywanie rodzica z dzieckiem. Sądzę jednocześnie, iż dzieci także same będą sięgać po tę książkę, do czego zachęcą je zabawne ilustracje Wojciecha Stachyry.

Wychowawcy pragnący uatrakcyjnić dziecku czas wolny i czas przeznaczony na naukę, powinni uczynić „Gdy dziecko się nudzi” jedną z głównych pozycji swojej domowej biblioteczki. Aniela Cholewińska-Szkolik, jak wielu znanych pedagogów, doceniła wartość zabawy, tworząc książkę, w której każdy rodzic i nauczyciel znajdzie inspirujące propozycje, pozwalające na zaangażowanie dzieci w rozwijające i sprawiające wiele przyjemności przedsięwzięcia.

Czytam To!:

0

promotorka literatury, specjalistka ds. promocji i informacji w Bibliotece Publicznej Gminy Grodzisk Mazowiecki. Absolwentka filologii polskiej o specjalizacji edukacja medialna. Należy do Polskiej Sekcji IBBY. Pracuje z młodzieżą, pisze i realizuje projekty na potrzeby instytucji kultury. Organizuje spotkania czytelnicze dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzi spotkania autorskie i audycję o książkach w grodziskim radiu Bogoria. Jest twórczynią serwisu o literaturze Czytam to!

Napisz komentarz