Oglądaj CZYTAM TO i wygraj Ja kontra bas!
KONKURS ZAKOŃCZONY!
Książkę “Ja kontra bas” wygrała Magdalena.
GRATULUJĘ!
W dzisiejszym konkursie można wygrać książkę Jerzego Stuhra Ja kontra bas. Żeby mieć szansę na jej otrzymanie, trzeba obejrzeć szósty odcinek drugiego sezonu Czytam to! i opierając się na opowieści Roberta Kasprzyckiego, odpowiedzieć na pytanie:
Dlaczego ja powinienem/powinnam otrzymać książkę Jerzego Stuhra Ja kontra bas?
Swoją odpowiedź umieść w komentarzu pod tym postem lub pod postem informującym o konkursie na fanpage’u Czytam to! W piątek wybiorę, moim zdaniem, najlepszą wypowiedź.
Życzę powodzenia!
Czas trwania konkursu: 8 grudnia 2015 r do 10 grudnia 2015 r.
Fundatorem nagrody jest Wydawnictwo Literackie.
Organizatorem konkursu jest: Czytam to!
W grudniu rozpoczynamy polowanie na prezenty, a jak wiadomo, najlepszym podarunkiem pod choinkę są dobre książki. Niech moc literatury będzie z nami! „Czytam to”! W szóstym odcinku sezonu drugiego Robert Kasprzycki wybierze: powieść, podróż i solo na kontrabasie.
Próba – debiutancka powieść Eleanor Catton, w której mistrzowsko poprowadzona intryga i przemyślana do ostatniego szczegółu konstrukcja powieści zwróciły uwagę krytyków i czytelników.
Życie i śmierć na Drodze Umarłych – mocny reportaż z wyprawy wzdłuż Transpolarnej Magistrali Kolejowej nazywanej Drogą Umarłych. Miała być wielkim dziełem Stalina. Nigdy jej nie dokończono. Tomasz Grzywaczewski odkrywa prawdę o Syberii.
Ja kontra bas – świat Jerzego Stuhra – zza kontrabasu. Pełna anegdot i błyskotliwych fragmentów spektaklu opowieść o tym, co rozgrywało się za kulisami i wokół spektaklu Kontrabasisty, granego na różnych scenach świata.
Zapraszamy na przedświąteczne wydanie „Czytam to”!
Za dwa tygodnie w czwartek (17 grudnia), jak zwykle o godz. 14.00.
Do zobaczenia na kanale Wydawnictwa Literackiego.
***
Eleanor Catton, Próba, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015. Oryginalny tytuł: The Rehearsal. Przekład: Maciej Świerkocki. ISBN: 978-83-08-06049-0. 384 strony.
Debiutancka powieść autorki wielkiego bestselleru Wszystko, co lśni. Prowokująca i ambitna.
W mieście wybuchł skandal obyczajowy – nauczyciel liceum muzycznego miał kontakty seksualne z nieletnią uczennicą. Główna postać w powieści, nauczycielka saksofonu, przygląda się swojej klasie, przyjaciółkom ofiary, które wyrażają oburzenie seksualnym skandalem, ale zarazem bardzo chętnie, z zaciekawieniem i zazdrością, śledzą każdy jego detal…
Z liceum sąsiaduje szkoła teatralna. Jej uczniowie postanawiają na zaliczenie odegrać sztukę, której tematem jest ten skandal. Wytyczenie granic między sztuką, dramatem scenicznym a światem realnym z jego życiowymi dramatami wzbudza jeszcze większe emocje, gdy młody student szkoły aktorskiej dowiaduje się, że molestowaną uczennicą jest młodsza siostra jego również nieletniej dziewczyny.
Próba to powieściowy debiut Eleanor Catton i jednocześnie zapowiedź jej ogromnego talentu. Książka ukazała się, gdy Catton miała zaledwie 23 lata. Znakomity styl, poczucie humoru, ironia, skomplikowana, ale mistrzowsko poprowadzona intryga i przemyślana do ostatniego szczegółu konstrukcja powieści zwróciły uwagę krytyków i czytelników. Swą drugą powieścią, monumentalną książką Wszystko, co lśni, nagrodzoną m.in. The Man Booker Prize, Catton potwierdziła ogromne literackie możliwości.
Tomasz Grzywaczewski, Życie i śmierć na Drodze Umarłych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015. ISBN: 978-83-08-05813-8. 256 stron.
KOLEJNA WIELKA WYPRAWA AUTORA KSIĄŻKI PRZEZ DZIKI WSCHÓD.
Mocny reportaż z wyprawy wzdłuż Transpolarnej Magistrali Kolejowej nazywanej Drogą Umarłych. Miała być wielkim dziełem Stalina. Nigdy jej nie dokończono.
Tomasz Grzywaczewski odkrywa przerażającą prawdę o Syberii.
Opustoszałe, ziejące chłodem baraki. Pojedyncze wieżyczki strażnicze, porzucone w nieładzie aluminiowe miski i przegniłe buty. Powyginane szyny i zakopane w śniegu rdzewiejące lokomotywy. Transpolarna Magistrala Kolejowa. Siedemset kilometrów torów okupionych bezsensownym cierpieniem dziesiątków tysięcy niewolników. Marzenie Stalina porzucone w dniu jego śmierci. Kolej widmo zagubiona w dzikiej tajdze i tundrze. W miejscu, w które przez ostatnie pół wieku zapuszczali się tylko myśliwi z rdzennych ludów zamieszkujących te tereny.
Sześćdziesiąt lat po śmierci Stalina Tomasz Grzywaczewski wraz z ekipą filmową (w wyprawie brali udział: Maciej Cypryk, Anna Hyman, Łukasz Orlicki i Marek Kozakiewicz) wyrusza wzdłuż linii kolejowej i spotyka współczesnych mieszkańców Syberii, niektórzy z nich pamiętają wydarzenia sprzed kilkudziesięciu lat. Autor odwiedza przerażające pozostałości łagrów. Wiele dawnych obozów zostało zamienionych w bazy geologów, poszukujących złóż ropy i gazu. Tak przeszłość łączy się z teraźniejszością. Okazuje się, że sen Stalina ma szansę się ziścić. Niewykluczone bowiem, że współczesna Rosja wybuduje linię Salechard-Norylsk, czyli dokładnie taką, o jakiej marzył Ojciec Narodu.
Jerzy Stuhr, Ja kontra bas, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015. ISBN: 978-83-08-06051-3. 188 stron.
Świat Jerzego Stuhra – zza kontrabasu
Jerzy Stuhr, wybitny aktor, który dał się poznać czytelnikom jako autor brawurowych opowieści o rodzinie, teatrze, filmie i świecie współczesnym, znów zaskakuje. Upływający czas, odbywane podróże, zawiązywane przyjaźnie, a wszystko w kontekście fenomenalnego monodramu Kontrabasista według Patricka Süskinda, którym Jerzy Stuhr zachwyca publiczność już od trzydziestu lat.
— Na pewno nikt nie gra tego spektaklu dłużej ode mnie. Widziałem Kontrabasistę w wersjach niemieckich i włoskich w okresie wielkiego boomu tego tekstu w latach osiemdziesiątych. Żaden z tych aktorów już nie wykonuje Kontrabasisty, a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo.
W połowie lat osiemdziesiątych, w momencie polskiej premiery, Der Kontrabass był sztuką najczęściej wystawianą na niemieckojęzycznych scenach. Jerzy Stuhr podsumowuje, że do dziś zagrał ten monodram w różnych zakątkach świata ponad siedemset razy. Świat się zmieniał, upływ czasu wymuszał drobne zmiany scenariusza, a aktorska wirtuozeria Kontrabasisty Stuhra niezmiennie zachwycała i nadal zachwyca widownię. Zapytany, co dostrzega w tym spektaklu publiczność, aktor odpowiada – siebie.
— Bohater Süskinda od lat ujmuje publiczność tym, że się nie wywyższa — mówi Jerzy Stuhr. — Staje w jednym szeregu z widzem. Muzyk to artysta, zgoda. Ale muzyk to w tym przypadku również urzędnik zatrudniony na umowę na czas nieokreślony i próbujący się jako-tako wywiązać ze swoich zobowiązań. Dzięki temu przedstawicielom różnych zawodów obecnym na widowni łatwo się wczuć w żywot kontrabasisty niż na przykład w rozterki Hamleta.
Tekst Kontrabasisty jest tragikomicznym traktatem o kondycji artysty i człowieka w ogóle, lustrem, w którym przegląda się Stuhr–artysta i Stuhr–człowiek. Na kartach książki Ja kontra bas opowiada o sobie, o sztuce aktorskiej i ogromnej pasji, która pozwoliła utrzymać przedstawienie na scenie przez tyle lat. O premierach i codzienności, o nagrodach i ciężkiej pracy, o wsparciu rodziny, chorobach i wyzdrowieniu. Nie pomija najważniejszych spraw współczesnego świata, które obchodzą go tak, jak jego gra i sztuka.
Źródło: Wydawnictwo Literackie
Magdalena
Chciałabym otrzymać książkę Stura, w którym opisuje swoistą ewolucję spektaklu granego ponad 700 razy. Liczę na inspirację i nową energię do powrotu do pracy po rocznym urlopie. Wierzę że czynności powtarzane mogą nieść wartość jesli my sami egzekwujemy od siebie dla nich szacunek.
Magdalena Żerek
Gratuluję! Wygrałaś książkę “Ja kontra bas”. Prześlij adres do wysyłki na maila: magda@czytamto.pl 🙂
Magdalena
Wow! Bardzo dziękuje!