GÓRA

Nie tylko dla znawców mody – Recenzja

Jedno jest pewne. Książka „Sukces według Teen Vogue. Praktyczne porady tych, którzy rządza światem mody” (Znak, 2011) to pozycja, która ukazała się w czasie jak najbardziej dla siebie korzystnym. Dzisiaj powstają coraz liczniejsze blogi lifestylowe, na których młodzi ludzie piszą o modzie, robią zdjęcia ubrań, wymyślonych przez siebie stylizacji oraz opisują najnowsze trendy. Po zachłyśnięciu się tańcem i kulinariami, nadszedł czas na ubrania i wszystko, co z nimi się wiąże, bowiem nie można powiedzieć, iż moda istnieje w próżni. Tak jak moda wpływa na świat, tak świat wpływa na modę. Znani redaktorzy i twórcy mody przekonują, że człowiek zainteresowany tą problematyką, musi być także bacznym obserwatorem otaczającej go rzeczywistości. Sądzę zatem, iż „Sukces według Teen Vogue” jest poradnikiem, który powinny czytać nie tylko osoby zainteresowane modą, bo wszyscy, którzy chcą osiągnąć w życiu sukces.

Książka powstała dzięki Lauren Waterman, która jest redaktorką związaną z „Teen Vogue”. W „Sukcesie według Teen Vogue” czytać możemy o drogach życiowych i karierach zawodowych takich osób jak choćby: redaktor naczelnej „Teen Vogue” Amy Astley, redaktor naczelnej „Vogue” Anny Wintour, projektantów – sióstr Mulleavy, Marca Jacobsa, Thakoona Panichgula, Stelli McCartney, Alexandra Wanga, Tory Burch, Pchillipa Lima, Patricka Robinsona, Reeda Krakoffa, Blaka Mycoskie, Karla Lagerfelda oraz innych pracowników „Teen Vogue” i „Vogue” – stylistów, modelek, wizażystek, fryzjerów, fotografów i scenografów. Raz można czytać wywiady z tymi osobami, raz o ich życiu opowiada Lauren Waterman, innym zaś razem opowiadają o sobie sami, wszystkie relacje zaś uzupełnione są pięknymi i licznie tu występującymi zdjęciami, tak charakterystycznych dla obu przedstawianych w książce pism. Kiedy czyta się „Sukces według Teen Vogue” świat mody, bycie redaktorem, projektantem, stylistą czy modelką staje się marzeniem czytelnika. Przed naszymi oczyma pojawia się zatem świat marzeń, który staje się dziś synonimem sukcesu. Jednak kiedy przeczytamy znajdujący się w książce tekst, bardzo szybko przekonamy się, że bohaterowie „Sukcesu według Teen Vogue” musieli włożyć wiele wysiłku w to, by znaleźć się w tym miejscu, w którym znajdują się teraz.

Czy zatem można w „Sukcesie według Teen Vogue” znaleźć wskazówki dotyczące tego, jak osiągnąć sukces? Tak i nie. Jak bowiem stwierdził Marc Jacobs: „Nie ma gotowej formuły. Z radością dzielę się swoim doświadczeniem, ale każdy wybiera inną drogę”. Kolejni bohaterowie książki podzielają to zdanie, zauważając, że tylko od nas samych zależy, co osiągniemy w życiu. Wszyscy też nieustannie powtarzają, to co powiedział Reed Krakoff: „Moja rada jest prosta: pozostań otwarty, pracuj ciężko, bądź zaangażowany i miły”. Stwierdzenie to uzupełniłabym radą Anny Wintour: „Trzeba po prostu kochać to, co się robi. Nie wystarczy myśleć, że to fajna sprawa, trzeba naprawdę w to wierzyć. Zostałam wychowana w taki sposób, że bezgranicznie wierzę w ważność dziennikarstwa i komunikacji oraz darzę słowo drukowane szczerą miłością. Mam ogromy szacunek do wszystkich utalentowanych ludzi, z którymi pracuję, dlatego że są najlepsi w swoim fachu i obchodzi ich to, co robią”. Pracownicy „Teen Vogue” powtarzają, że w naszym życiu ważne są wszystkie doświadczenia, nawet jeśli nie jesteśmy zadowoleni z jakiejś pracy, z pewnością zdobyte w niej umiejętności kiedyś zaowocują. Dyplomy i ukończone szkoły nie są tu najważniejsze, choć posiadanie solidnych podstaw jest konieczne. Istotne zdają się być również staże, nawet jeśli miałyby być bezpłatne, jeżeli przybliżają nas do wymarzonego zawodu, warto się na nie zdecydować, bo czasem tylko w taki sposób można pokazać, na co nas stać. Podobnych porad można byłoby tu wskazać jeszcze wiele, wszystkie one pokazują, jak przydatny jest „Sukces według Teen Vogue”. O wartości tej książki stanowi jeszcze bez wątpienia fakt, że motywuje do działania, pozwala uwierzyć we własne możliwości i zachęca do ciężkiej pracy niezależnie od tego, co się w życiu robi, jaki wykonuje się zawód.

„Sukces według Teen Vogue” jest książką, do której można wracać na różnych etapach swojej kariery. Kiedy tylko pojawiają się jakieś wątpliwości, śmiało można sięgać po rady ludzi związanych z „Teen Vogue”. Wszystkie one motywują do działania, podejmowania ryzyka, twórczego podchodzenia do swojej pracy i życia. Jest to więc przede wszystkim pozycja dla ludzi pracowitych, ambitnych i umiejących cierpliwie budować „własną markę”.

Oceny czytelników:

0 / 5 0

Dziennikarka, promotorka literatury, specjalistka ds. promocji i informacji. Absolwentka filologii polskiej o specjalizacji edukacja medialna. Pracuje z młodzieżą, pisze i realizuje projekty dofinansowane z MKiDN (Idziemy po kulturę, Book Morning Library) oraz wiele innych, tworzonych na potrzeby instytucji kultury.

Komentarze (1)

Napisz komentarz