GÓRA

Magia, której trudno się oprzeć

Filmowy ParyżKiedy myślę o Paryżu, wspominam jego wyidealizowany obraz, jaki jest mi znany z filmu „Amelia”. Takiego Paryża już nie ma. Nie ma też Paryża, w którym chciałby się znaleźć każdy pisarz. Miasta z lat dwudziestych poprzedniego stulecia, do jakiego przeniósł się Gil Pender z filmu Woody’ego Allena – „O północy w Paryżu”. Wszystkie z tych filmowych przedstawień stolicy Francji tworzą opowieść o jednym z najbardziej inspirujących twórczo miejsc na świecie. Kojarzy się ono z literaturą, kinematografią, modą i miłością.

Kiedy czyta się „Filmowy Paryż, czyli magię kina i miasta” Michała Bąka, odnaleźć można w tym tekście wszystkie z przestrzeni zainteresowań jego autora. Jest on prawnikiem i scenopisarzem, znawcą kina i miłośnikiem historii, zwłaszcza lat sześćdziesiątych oraz kultury brytyjskiej i francuskiej. Doskonale porusza się w każdej z tych sfer, co spowodowało, że choć kluczem do zwiedzania Paryża stały się wybrane przez niego filmy, nie zabrakło tutaj historycznych ciekawostek, opowieści o literaturze i życiu jej twórców, biografii ludzi świata mody, kina, show-businessu. Michał Bąk w intersujący sposób przedstawił czytelnikowi dwa obrazy Paryża. Ulegamy więc urokowi wyidealizowanego miasta, kuszącego przepychem, historią tą zwłaszcza, która związana jest ze znanymi przedstawicielami kultury. Ale mamy tutaj także stolicę, na której obrzeżach żyją sfrustrowani i bezrobotni imigranci bez nadziei na lepsze życie.

Michał Bąk, jak stwierdza to we wstępie do „Filmowego Paryża…”, dokonał subiektywnego wyboru filmów. Zaczął od „Kodu da Vinci”, skończył zaś na „Amelii”, by dzięki temu snuć opowieść o początkach Francji, o związanych z Paryżem różnych historycznych zawirowaniach, o jego współczesnej sytuacji, pozwalając sobie wreszcie na wskazanie mitu, wyobrażenia miasta przybywających do niego turystów, co przypieczętowane zostało właśnie niesłychanym losem Amélie Poulain. Wszystkie z tych filmów stały się pretekstem do oddania w ręce czytelnika pięknej opowieści o Paryżu widzianym oczami twórców wielu dziedzin sztuki. Dzięki tej książce można odbyć fascynującą wycieczkę po stolicy Francji, czując się jak Gil Pender, biorąc udział w ważnych dla jej istnienia wydarzeniach i spotykając się z postaciami, które w najsilniejszy sposób związane są z jej historią.

„Filmowy Paryż, czyli magia kina i miasta” intryguje ciekawymi historiami. Obrazy filmowe, postacie aktorów, pisarzy, władców i zwykłych ludzi układają się w opowieść, jakiej nie można się oprzeć. Michał Bąk pokazał czytelnikowi, że dawny Paryż już nie istnieje. Nadal jednak to miasto cechuje się – trudną do scharakteryzowania – magiczną mocą, która wielu z nas nie pozwala na dostrzeganie jego wad.

Michał Bąk, Filmowy Paryż, czyli magia kina i miasta, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa 2014. ISBN: 978-83-7705-651-6. 320 stron.

Oceny czytelników:

0 / 5 0

Dziennikarka, promotorka literatury, specjalistka ds. promocji i informacji. Absolwentka filologii polskiej o specjalizacji edukacja medialna. Pracuje z młodzieżą, pisze i realizuje projekty dofinansowane z MKiDN (Idziemy po kulturę, Book Morning Library) oraz wiele innych, tworzonych na potrzeby instytucji kultury.