Jak pogłaskać po głowie żyrafę?
W każdej dziedzinie życia wymaga się dziś od człowieka kreatywności. W internecie znaleźć można mnóstwo artykułów, w których uczy się ludzi, jak być kreatywnym pracownikiem, szefem, rodzicem. Specjaliści pokazują, jak kreatywnie zarządzać czasem i być kreatywnym w biznesie. W niemal wszystkich ogłoszeniach o pracę wymaga się kreatywności. Jednak mimo tego, że jest ona już stałym elementem słownika współczesnego człowieka, wielu z nas nie będzie potrafiło powiedzieć, co znaczy być kreatywnym.
Agnieszka Biela, autorka książki „Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie”, zauważyła, że nie ma jednej magicznej metody, która uczy twórczego działania. Błędne jest też rozpoczynanie treningu kreatywności, kiedy nie ma się ugruntowanej wiedzy na jej temat. To przekonanie znalazło odzwierciedlenie w budowie poradnika. Najpierw czytelnik otrzymuje dużą porcję merytorycznej i rzetelnej wiedzy na temat kreatywności. Następnie pokazuje się w nim, jak można uzyskać realną oraz trwałą zmianę we własnym sposobie myślenia i patrzenia na świat. Dalej zdobywane we wcześniejszych częściach książki wiedza i umiejętności, zostają przełożone na codzienne funkcjonowanie, co zostaje uzyskane za pomocą ponad stu ćwiczeń, które mogą być wykonywane samodzielnie w domu.
Dużym walorem „Treningu kreatywności” jest to, że autorka opiera się na licznych badaniach naukowych, przywołuje je w swoich rozważaniach, pomagając również w poszukiwaniu przydatnych tekstów dotyczących kreatywności. Dzięki temu jej poradnik staje się zbiorem najważniejszych i najbardziej przydatnych informacji dotyczących podejmowanego problemu. Co istotne, Agnieszka Biela obala wiele mitów. Rozważa na temat metod, które dziś na przykład stosowane są przez popularnych coachów, obiecujących natychmiastowe rezultaty. Takich metod nie ma. Trening kreatywności jest pracą, którą wykonać trzeba na różne sposoby w każdym z obszarów istnienia. Nim więc czytelnik podejmie trening kreatywności, dowiaduje się wiele na jego temat. Kiedy zaś stworzony zostanie solidny fundament z wiedzy, można przejść do praktycznego jej wykorzystania.
„Trening kreatywności” trzeba zatem docenić również za zbiór wielu przydatnych ćwiczeń, które są oparte na tematyce samorozwoju, uczą kreatywności w relacjach z innymi ludźmi i w biznesie. Trzeba zwrócić uwagę również na te zadania, które są realizowane w ramach konkretnych metod i technik rozwijających twórcze myślenie, a które odnoszą się do przestrzeni rozwiązywania problemów. Autorka w tej części książki nie poprzestała na samych propozycjach ćwiczeń. Każda z metod została bowiem najpierw szczegółowo omówiona. Aby czytelnik mógł łatwo dotrzeć do najważniejszych informacji, kolejne części materiału zostały podsumowane w wyróżnionym graficznie fragmencie tekstu. Nie zapomniano tutaj również o ciekawostkach i obrazowych przykładach, które pozwalają zrozumieć istotę problemu. Sądzę także, że liczne z proponowanych przez autorkę ćwiczeń, wykorzystywać będą nauczyciele w pracy z dziećmi i młodzieżą, jako urozmaicenie zajęć szkolnych.
Agnieszka Biela przekazuje czytelnikowi solidną porcję wiedzy na temat kreatywności. Dzięki obaleniu tak często rozpowszechnianych mitów na jej temat, pokazuje jej istotę, by nikt już nie miał wątpliwości, kim jest osoba kreatywna. Nie zabrakło tutaj także wielu inspirujących ćwiczeń, które można wykorzystywać na każdym etapie treningu kreatywności. Wszystkie stają się motywacją do świetnej zabawy w różnych momentach życia nie tylko samodzielnie, bo także z najbliższymi. Do takich ćwiczeń należy choćby poszukiwanie sposobów na pogłaskanie żyrafy do głowie.
Agnieszka Biela, Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Edgard, Warszawa 2015. Seria wydawnicza: Samo Sedno. ISBN: 978-83-7788-525-3. 256 stron.